Startsida / Inlägg

Besök på Eco + Waza redaktionen i Tokyo

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Jag fick tips om livstilstidningen Eco + Waza av journalisten Peo Ekberg och åkte till Naka Kunitachi för att besöka redaktionen. Efter 40 minuters tågfärd från Shinjukustationen blev jag osäker om jag tagit rätt tåg, det finns 63 nedgångar till Shinjukustationen och själva stationen under jorden är lika stor som Söder i Stockholm. Hua, men det visade sig vara rätt tåg och chefredatören Reina Ogatsu stod snällt och mötte mig vid entré till tågstationen.

Reina Otsuka pratar oförskämt bra engelska, hon har bott i New York och studerat ekonomi på Berkeley i Kalifornien. Hon berättar att händelserna i USA 2001 och 9-11 påverkade henne starkt när hon var där och hon bestämde sig för att ändra inriktning i sitt liv och satsa på saker hon brinner för. Ekologi, hållbarhet och japanska hantverkstraditioner. Sagt och gjort hon kontaktade sina barndomskompisar Naomi Ogatsu och Nanano Sonobe, som också studerat i USA och tillsammans startade de det tvåspråkiga ekomagasinet, Eco + Waza för fyra år sedan. De har även en webbshop med eko-fvänliga försäljning av noga utvalda japanska innovativa ekoföretag.

Reina ursäktar röra när vi anländer till tvåvåningshuset några kvarter från stationen. 

– Det ska bli ett ekocafé på nedanvåningen så huset är fullt av byggarbeterare, hoppas att du har överseende säger hon artigt. Redaktionen huserar på andra våningen i ett pytterum. De har tre anställda och resten är frilansverksamhet. Tidningen säljs på strategiska boklådor runt om i Tokyo som Tokyo, Shinjuku, Ebisu, Narita och Meguro stationerna, och når miljontals läsare varannan månad.

Skärmavbild 2010-11-16 kl. 05.41.24.png
Chefredaktören Reina Otsuka på Eco-Waza tar emot på redaktionen
Skärmavbild 2010-11-16 kl. 04.41.19.png
Naoma Ogatsu, Reina Otsuka och Nanao Sonobe på Eco+ Wazas redaktion i Kunatchi, Tokyo

 

Ordet waza har tre betydelse på japanske berättar Reina; hantverk, teknologi och färdigheter. Eco+ Wasa finansierar trycket och lönerna till reportrarna med webbshopsförsäljning.

– Jag ville skapa ett forum för hållbarhet och gamla japanska traditioner och smart hållbar teknologi. Det finns väldigt mycket gammal kunskap från äldre generationer som är ekologiskt hållbara och som inte tär på jordens resurser. Vi har tillexempel kontakt med ett urgammalt gjutjärnsföretag som tillverkar traditionella stekpannor enligt sama principer som de gjorde under Heian perioden (från 782 til år 1191). De är färdigrostade, rostar inte och företaget återvinner 75% av hela sin stålproduktion, berättar hon.

De säljer även Ume Zumi papper som görs av plommon och kol som absorberar lukt och fukt. Det här har man använt i hundratals för att bevara frukt och livsmedels hållbarhet under gamla tider. En av storsäljarna är lohas and beaury life-tvålet från Seto som är en salt  insjö i södra Japan. Den åker ner i min lilla shoppingbag! Helt fritt från tillsatser och produceras i låg skala något som är viktigt för att få komma med i Eco + wazas webb shop.

De säljer även bambu produkter, vinäger rengöringsmedel, sushiknivar och ekotvättmedel. De har 250 artiklar i webbshoppen. http://www.eco-friendly-japan.com/

Skärmavbild 2010-11-16 kl. 04.39.02.png
salttvål från setosjön

 

– Vi har till och med förmedlat en trädgårdsmästare som vi skrev om i magasinet till Vancouver i Kanada som nu jobbar som på ett tre års projekt med att anlägga japanskinpirerade trädgårdar där, berättar hon och skrattar. Fler och fler japanska företag vill synas i deras webbshop och annonsera i deras femtio sidor tjocka livsstilsmagasin.

 

Skärmavbild 2010-11-16 kl. 04.38.48.png
Reina med en av gjutjärnspannorna som tillverkas enligt uråldriga japanska traditioner. Håller garanterat hela livet och lite till…

 

Men Reina är benhård. Företagen som annonserar och vill ingå i deras webbshop måste uppfylla fem kriterier: De måste uppvisa ett kretsoppstänkande och ha återvinningsstrategier för sin produktion, de måste visa på miljömedvetenhet, lågskalighet i produktionen och vara ekosmart till konsumenternas fördel. 

 

Skärmavbild 2010-11-16 kl. 04.40.03.png
Ett och annat slank ner i min shoppingpåse gjord av gamla tidningar. Eftersom jag kommer från ett kallt land tyckte de att en pingvin passade bra!
Skärmavbild 2010-11-16 kl. 04.40.51.png
Reina,Nanao och Naomi utanför Eco-Wazas redaktion
  • Tjänstgörande redaktörer: Lina Thorén, Joakim Ottosson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB