Startsida / Inlägg

Jakten på en lohas i Tokyo

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

På den fashionabla organiska restaurangen AEN ett stenkast från Tokyo Tower träffar jag Satoko Ekberg. Företaget hon jobbar på, E-square, var ett av de företagen som introducerade lohasconceptet på den japanska marknaden för snart tio år sedan. Man kan påstå att företaget lyckats med sin mission.

– Enligt den senaste livsstilsmarknadsundersökningen här i Japan så räknar sig 30 procent av japanerna till lohas (lifestyle of health and sustainability). Det är bland de högsta procenten i världen.

 

Skärmavbild 2010-11-29 kl. 16.46.44.png
Satoko Ekberg, lever lohasliv ut i fingespetsarna.

 

Vi beställer vegetariska läckra rätter från den fullmatade menyn. Allt är säsongsodlat utan gifter, men…allt är inte bra och hållbart bara för att vi sitter på en organisk restaurang. Satoko frågar servitrisen om de har flergångs-ätpinnar. Engångspinnar som slängs efter en måltid, duger inte åt en lohas. Efter mycket meck får personalen fram riktiga ätpinnar. Satoko ursäktar sig med att hon brukar ha med sig sina egna ätpinnar.

  En lohas vågar ställa krav och ställa obekväma frågor. Är det giftfritt odlat? Vad är det för ursprung på varan? Är det återvinningsbart? etc. Satoko och hennes svenske man Peo har till och med inrett sin lägenhet enligt konstens alla regler, plastfritt, med certifikat trä och utan gifter. Och på balkongen står det naturligtvis en kompost!

 

– I Japan har man tagit lohasconceptet till en helt ny dimension. Det som en gång var trendigt och ballt för att det kom från USA har nu blivit vardag för många japaner. Det finns en uttrycklig vilja hos japanerna att förändra sig och göra skillnad, säger hon. Det ser vi även hos de företagen som vi konsultar åt i ekoanpassning.

 

Skärmavbild 2010-11-28 kl. 10.25.57.png
I LOHAS mineralvatten. Företaget har minskat plasten i flaskan med 40 procent.

 

Junko Edahiro grundare och VD på den frivilliga organisationen Japan for sustainability, JFS,  konfirmerar det som Satoko berättar.

 

Junko startade JFS 2002 för att hon tyckte det saknades information om Japan och om hållbarhetsprojekt på engelska.

– Jag ville visa värden vad vi kan och vad vi redan uppnår i Japan. Hur vi kan bidra till mångfald utan att förstöra jordens resurser. Jag  vill visa på de goda exemplen, inte komma med banor och skräckexempel. Det finns redan en utbredd kännedom bland den japanska befolkningen om den globala uppvärmningen. Människor behöver hopp för att orka förändra inte känslor av hopplöshet. Därför levererar JFS bara goda exempel om eko och förnyelsebara projekt, förklarar hon. 

 

Skärmavbild 2010-11-28 kl. 10.21.13.png
Junko Edahiro, grundare av organisationen Japan For Sustainability

Ett sådant exempel är basebollstadium i Kobe som generera elektricitet när fansen hoppar på läktaren. Ett annat är candle night rörelsen som har 8 miljoner anhängare enligt Junko.

 

– Jag upplever att det finns en stor förändringsvilja både hos företag och invånare i Japan mot ett  ”grönare” och ekovänligare samhälle. Visst lohaslivsstilen har hjälp till att öka medvetandenivån, men i dag lever japanerna den här livsstilen inte för att det är trendigt utan för att de vill det. Vi är vana vid att leva återhållsamt, påpekar hon. 

–Glöm inte bort att Japan var stängt för import och export i 300 år. Det finns även en stolthet och kännedom om Kyotoprotokollet och det senaste FN-mötet i Nagoya som gjort befolkningen medvetna om miljön, berättar Junko Edahiro.

 

Skärmavbild 2010-11-29 kl. 15.52.15.png
Uppfinnaren av barnmatsallrikar i bambu, Tuneyuk Fujoka på Funfarm är en manlig lohas som fått designpris i USA för sin ekouppfinning. Jag mötte honom på engelska konsulatet och föredraget Green Leaders i Tokyo.

 

De senaste fem åren har hon lagt märke till följande livsstilsförändringar hos den yngre generationen Japaner;

– Vi ser att det finns ett minskat intresse för materiella ting. Bilförsäljningen går ner, exempelvis. Det är inte lika flashigt att ha en ny bil. Boendeformerna har också förändrats. Det är inte viktigt att köpa ett nytt hus eller lägenhet längre. De unga hyr gärna i andra hand, det tredje är boomen för secondväskor och kläder och till sist; Det har blivit trendigt bland unga japanskor att bestiga Mt Fuji och du ska göra det med stil. Affärer med fashionabla friluftskläder har ökat lavinartat.

 

Skärmavbild 2010-11-29 kl. 17.03.28.png
Ska du bestiga Mt Fuji i Japan så ska du göra det med stil.

 

Skärmavbild 2010-11-29 kl. 16.21.41.png
Purjolök i handväskan, åker tåg och har friluftskläder. Kan det vara två lohas?
  • Tjänstgörande redaktörer: Lina Thorén, Joakim Ottosson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB