Startsida / Inlägg

Tv är mycket mer jämställt än film

av Mats Strandberg i Söndag

MATS STRANDBERGS KRÖNIKA, PUBL I SÖNDAG 9 JAN:

Min kompis Sara, som är filmvetare och feminist, introducerade mig nyligen för ”Bechdel-testet” och lovade mig att det för alltid skulle förändra hur jag ser på film. Det gjorde det. På ett rätt så deppigt sätt. För 26 år sen formulerade skribenten och serietecknaren Alison Bechdel tre genialt enkla frågor som avgör om en film är jämställd:

1. Har filmen minst två kvinnliga rollfigurer, och är de i så fall viktiga nog att ha varsitt namn? 2. Talar de någonsin med varandra? 3. Handlar samtalet om något annat än en man?

Deppigt, för trots att ribban är så fruktansvärt låg är det fruktansvärt få filmer som lyckas klättra över den. Alison Bechdel formulerade sitt test 1985 och det har inte hänt mycket sen dess. Faktiskt känns det som om utvecklingen går bakåt, då varannan kassasuccé verkar baserad på en manlig serietidningshjälte eller grabbig plåtleksak. Och Entertainment Weekly påpekar att åtminstone 5 av de 10 filmer som förra året nominerades till en Oscar för bästa film skulle kuggas i Bechdel-testet.

Nu kanske många säger att det här bara är ett symptom på hur samhället ser ut i stort. Men varför ser då tv-serierna helt annorlunda ut? Så gott som samtliga av 2000-talets största tv-succéer klarar Bechdel-testet med glans. Det måste finnas något filmbranschen kan lära sig här.

 

bechdel.jpgPS: En av mina absoluta favoritböcker är Alison Bechdels ”Husfrid”, en självbiografi i serieform.

Såhär beskrivs den av förlaget:

Den kylige och krävande familjefadern Bruce Bechdel var engelsklärare och begravningsentreprenör i familjens hemby. Först under collegetiden upptäckte Alison, som nyligen själv kommit ut som lesbisk, att hennes far var homosexuell.

Bara månader efter hennes upptäckt avled fadern och efterlämnade i sitt arv ett familjemysterium för sin dotter att lösa. I den här banbrytande, extremt kritikerrosade, bästsäljande grafiska memoaren kartlägger Alison Bechdel sin sköra relation till sin bortgångne far. I hennes händer blir familjens historia en kraftfull och subtil berättelse, återupplevd med humor, fylld med litterära anspelningar och hjärtekrossande detaljrikedom.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB