Det finns alltid något som strular
av
Den automatiserade Comhem-rösten säger: ”Beskriv ditt ärende med egna ord, så ska jag hjälpa dig vidare”.
– Flytt, säger jag.
Rösten envisas: ”Beskriv ditt ärende, så hjälper jag dig.”
– H u s f l y t t, provar jag, men Comhem fattar fortfarande inte, utan fortsätter lugnt: ”Okej, då ska du få knappa dig fram”.
Jag knappar med växande irritation, tills en riktig röst tjoar:
– Hej, det här är Jessica, hur kan jag hjälpa dig?
Jo, jag har anmält vår flytt via hemsidan, men nu behöver vi få tv och bredband inkopplad lite tidigare.
– Ja, faktiskt redan i dag, säger jag och förbereder mig på att Jessica inte kommer fixa biffen. För erfarenheten säger att inget är så enkelt som det borde vara. Särskilt inte tekniska saker. Det är alltid något som strular: en sladd saknas, en pinkod har ramlat ur minnet, eller ett bredbandsbolag tjurar.
– Inga problem, Erika. Det ordnar jag direkt, Erika, barnen måste ju kunna koppla upp sig när de kommer från skolan, Erika.
– Eh, ja, det vore bra… (hur vet hon att vi har barn?).
– Nu är det grejat – gratis! Herregud, Erika, du har ju gjort flyttanmälan på nätet, fattas bara, Erika! Ha ha ha!
– Tack … (går människan på droger?).
– Erika, du kan ringa oss när som helst, vi sitter här och svarar. Ja, Erika. man kan säga att vi är dina slavar, ha ha ha!
Det sista övertygar: Jessica tar starkt uppiggande extrakt av någon sort. Spelar roll? Hon har just löst ett problem som hade kunnat nöta på tålamodet i flera dagar. För livet blir ju lätt skavigt, med eller utan tekniktrubbel. Därför har vi på Söndagsredaktionen listat våra bästa knep för att vardagen ska bli lite smidigare. Och har vi inte nyckeln till just ditt dilemma på sid 40, kan du alltid ringa Jessica.