Startsida / Inlägg

Fröken Millas känsla för bluff

av Nils Paulsson

strandberg_byline_blogg_OBS_LOW.jpgJag försöker läsa några artiklar om den fjärde dimensionen. Den är en abstrakt idé som utgår från de tre dimensioner som människan kan uppfatta. Efter ett tag börjar mitt huvud brinna. Den fjärde dimensionen är omöjlig för mig att begripa, men jag skäms inte för det. Jag är nämligen inte ensam. Matematiker och filosofer har grubblat i 200 år, men allt är fortfarande kvalificerade gissningar.

Ändå har L’Oréal lanserat en mascara med lösögonfranseffekt i FYRA DIMENSIONER. Det låter ju ohyggligt spännande. Jag har alltid gillat Milla Jovovich och nu har hon dessutom svaret på gåtan som typ Stephen Hawking är för dum för att fatta – allt tack vare en mascara! Frågan är förstås hur trovärdigt det är, men eftersom ingen kan se den fjärde dimensionen så är det svårt att motbevisa Millas påståenden. 

Jag har ofta tänkt på mascarareklamens absurda värld. Namn som The Colossal, False Lash Effect Fusion och Telescopic Explosion verkar antyda att mascaran är ett högteknologiskt vapen. Men det är bilderna som är det verkligt bisarra. Modellerna väser lyckligt att inga lösögonfransar behövs, medan deras ögonlock är så nedtyngda av pälsliknande lösögonfransar att de knappt kan öppna ögonen. Det är så skamlöst att man nästan blir impad. 

Jag är säker på att dagarna är räknade för de här kampanjerna. I England har man just skärpt reglerna för manipuleringen av bilder i sminkreklamen, både under fotografering och retuschering. Företagen ska kunna bevisa att deras bilder inte är missvisande. Makeup Forever har till och med gjort det till ett säljargument. De kallar reklamen för sin nya foundation för ”världens första oretuscherade sminkannons”. Modellen är förstås skitsnygg, men hon har porer. Budskapet blir att deras smink funkar så bra att man inte behöver retuschera. Och i dessa dagar, då de flesta vet hur Photoshop funkar och därmed inte är lika lättlurade, tror jag att det är betydligt mer effektivt än bilderna på de spöklika vaxdockor vi blivit vana vid.

 

5x Fusk bland fransar och krämer!

 

Skärmavbild 2011-09-02 kl. 16.32.39.jpg1. Svenska modellen Caroline Forsling stämde i år Estée Lauder. De hade använt hennes ansikte i reklam för Plantscription, en antirynkkräm för kvinnor 45–65 år, utan hennes medgivande. Bilden hade även retuscherats. ”Jag är betydligt yngre än 45 och har aldrig använt Plantscription”, skriver hon i stämningen. 

 

Skärmavbild 2011-09-05 kl. 09.39.51.jpg2. Lancômes annonskampanj för Teint Miracle Foundation förbjöds i England, på grund av överdriven retuschering av bilderna på Julia Roberts …

 

Skärmavbild 2011-09-02 kl. 16.32.59.jpg3. … och Maybellines bilder av Christy Turlington, i reklamen för The Eraser, förbjöds av samma orsak.

 

Skärmavbild 2011-09-02 kl. 16.33.07.jpg4. Rimmels mascarareklam med Kate Moss utlovade 70 procent längre och fylligare fransar än andra märken. Men det var uppenbart att Moss hade lösögonfransar i reklamen, och eftersom Rimmel inte kunde motbevisa det förbjöds kampanjen.

 

Skärmavbild 2011-09-02 kl. 16.33.17.jpg5. 2007 tvingades L’Oréal erkänna att Penelope Cruz hade lösögonfransar i deras reklamfilm för mascaran Telescopic. 

  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB