Startsida / Inlägg

Så klarar Agneta Elmegård av lohaslivet i Tokyo

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Hur klarar jag av lohaslivet i Tokyo? Bra tycker jag. I går var jag på fest på företaget E-square i Nishi Shimbashi. Där lärde jag mig att I Lohas betyder ”tillbaka till ursprunget” på japanska. Passar ju perfekt.

Så hur lätt är det att leva hållbart i världens mest urbana stad? 

Hittills har det gått väldigt bra. Eftersom jag inte kan språket så har jag fått hjälp att hitta rätt bland alla olika märkningar och ställen att besöka. God hjälp har jag haft av engelska konsulatet och deras Green Leaders seminarium där jag träffade en massa spännande människor som brinner för eko och hållbarhet. Ekokonsulterna Peo och Satoko Ekberg som visade mig det gröna Tokyo, sin ekorenoverade lägenhet och sin kompost på balkongen!  Tjejerna på Japan For Sustainability och Eco+Wasa fick mig också in på rätt spår.

 

För att räknas som en äkta lojas (lifestyle of health and sustainability) behöver man uppfylla vissa krav:

 

Äta hälsosamt  – Check.

Organisk odlad mat i japan kallas yuki. Det har jag lärt mig. Märkningar som jag ska titta efter är JAS (Japan Agricultural Standard). Det har varit lätt att hitta lokalt odlad mat. Tonfisken på sushin har gått bort eftersom den är utrotningshotad. Skippa engångspinnarna. Fråga efter riktiga ätpinnar.

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.35.19.png

Organisk sallad på restaurangen Eat more greens i Azabu Jyuban. http://www.eatmoregreens.jp

 

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.28.32.png
Återvinningsstatiner för engångsätpinnar. Blir till bäddar för korna i stallet. Här en station på Eco Plaza i Ginza.


 

 

Shoppa grönt – Check

Väldigt lätt. Finns stort utbud. Bambugrejjor, handgjort papper, grönt te. Organisk marknad vid FN- universitetet i Aoyama. Egen tygpåse på shooppingrundan. Massor med secondhandaffärer speciellt i Shimo-Kitozawa och längs med ån i Naka Meguro.

 

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.30.00.png
Den organiska marknaden vid FN-Universitetet i Aoyama har blivit en institution. Yoyogi och Ebisu har också bra marknader för en lohas.

 

Klä dig ekosmart – Check

Massor med secondhandaffärer finns i Tokyo. Små shoppar med fair trade utbud finns i Shinjuku, Ebisu och Naka-Meguru. Bambukläder finns bland annat på Crayon House i Omotesando. Japanskornas förkärlek för dyra märkesväskor börjar synas i speciella secondhandväskbutiker. I Ueno på marknaden under JR-spåret kan du få en använd Louis Vuittonväska för några tusenlappar.

 

Skärmavbild 2010-11-24 kl. 14.35.56.png
Bambustrumpor och secondhandklänning.

 

 

Använd naturliga rengöringsmedel. – Check

Svårt för mig att läsa innehållsförteckningarna på japanska, men jag var och lyssnade på en japansk hemmafru Tomiko Nose som höll en ekovisning för ”Tokyomothers” i Ichigaya om hur man kan hålla hushållet rent utan gifter med bland annat såpanötter (de faller snart till marken så det är bara ut och plocka i parken) bakpulver (blekning) och vinäger.

 

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.47.25.png
Tomiko Nose visar hur man kan hålla rent i huset utan giftiga rengöringsmedel. Tvålnötter fins det gått om i Japan.

 

Res koldioxid neutralt – Check.

Lätt: Tåg är det som gäller i Tokyo. Snabbt, smidigt och ofta.Tokyo har lika många taxibilar som New York och London tillsammans och nu har man börjat köra elbilar och hybridbussar på försök. Resan hit genererade väl en helvetes massa koldioxidutsläpp så det blir till att kompensera detta.

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.26.16.png
Måste man åka taxi så får det blii en hybridtaxi. Den alstrar el när man bromsar och det gör man ofta i tokyotrafiken

 

Inred smart: inget check på det.

Svårt att välja när man hyr en lägenhet, men det finns många bra och smarta saker som börjar dyka upp för renovering ar här i Japan. Väggar/färg som andas med algmaterial och sand. Gammal teknik som återuppväckts. Cerifierat trä från FSC -odlingar finns också om man letar.

 

Spara på energin. Check

En sak som slog mig var att flera av de stora skyskraporna i Shinjuku släcker ner vid 22.00 tiden, mycket tack vare ”The cool bizz”- kampanjen som regeringen initierat som riktar sig till företag och hur de kan bli ekosmarta. Så var det inte för fyra år sedan när jag var här. Tvättmaskinerna i Japan tvättar med kallvatten. I varje fall de jag har hittat. Uppvärmd toalettstol går bort!

Candle night rörelsen har 9 miljoner anhängare och även de stora skyskraporna i Tokyo släcker ner titt som tätt.

http://www.candle-night.org/en/

 

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.55.20.png
Candle night i Tokyos stolthet, Rikugienträdgården i Nezu.

 

Återvinn soporna: halvcheck

Det finns nästan inga papperskorgar i Tokyo. De är borttagna. De som finns är sorterande på plats. Alla höghus och lägenhetskomplex har egen sop/återvinningsrum. Trots detta så återvinner Japan bara 20 procent av sina sopor dock. Resten bränns upp. Man tar inte ens hand om värmen som detta genererar. I Sverige återvinner vi över 80 procent, dessutom har vi pantsystemet på PET/burkar som nog hjälper till. Något sådant system finns inte här. Målet är att ha en soppåse lika stor som en fotboll i månaden. Jo det går.

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.32.26.png
Bli påmind om sopberget i världen. Kasta soporna i den här snygga plastpåsen från Mori Tower i Roppongi Hills.

 

En lohas bryr sig om sitt yttre och inre och det finns massor med skönhetskliniker i som har naturliga behandlingar som Lani Ola Tokyo som har tagit upp den uråldriga metoden att bada i träflisor från ett aromatiskt träd från södra Japan.

Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.30.43.png
Klädbytardag i Schibuya
Skärmavbild 2010-12-04 kl. 03.07.13.png
Lohasgodis på Lawson.
Skärmavbild 2010-12-04 kl. 02.27.50.png
Japp jag klarade av att leva lohasliv i Tokyo i fem veckor!
  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson & Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB