Tiden springer ifrån den onda döden
avI vår kommer en remake på skräckfilms-klassikern Evil Dead. Jag såg nyligen trailern. Och den var exakt hur läskig som helst. Efter klippet där en kvinna slickar på en mattkniv vågade jag knappt öppna munnen resten av dagen. Men inga har slipat knivarna lika noggrant som skräckfilms-fansen, som förstås anser det vara helgerån att göra en remake*. Jag hade kunnat- vara en av dem, om det inte vore för att jag nyligen såg om original-filmerna.
Jag mindes dem som fruktansvärt otäcka. Sådär så att jag fortfarande kunde få ångest av att tänka på dem. Men när jag såg om dem insåg jag att anledningen till att de var så otäcka var att jag var tolv. Och en stor del av spänningen låg i att de var så förbjudna: Evil Dead var en av de där mytomspunna titlarna som gav Hem & Skola-föreningarna panik på 80-talet. I dag är specialeffekterna skrattretande. Det är däremot inte den urjobbiga slapstickhumorn. Ärligt talat: Filmerna är inte särskilt bra. Definitivt inte skräck-injagande. Det var bara nostalgin som hindrade mig från att stänga av. Så ja, de är klassiker. De låg helt rätt i tiden. Men tiden har sprungit ifrån dem.
Sam Raimi, som skapade originalet, är manusförfattare och producent också till remaken. Bruce Campbell, som blev kultskådis efter originalfilmerna, är också producent. Dessutom har de tagit hjälp med manuset av Diablo Cody. Hon vann en Oscar för indiedramat Juno, men hon är också ett äkta skräckfilmsfan som älskade Evil Dead som liten. Kanske har mixen av gammalt och nytt blivit magisk. Trailern får mig att tro det. Den känns så rätt. Faktum är att jag känner mig mer hemma i den än jag gjorde i originalen när jag såg om dem. Originalen var inte alls som jag mindes dem. Men trailern gav mig precis den känsla som jag trodde mig minnas. Remaken verkar med andra ord vara en perfekt uppdatering för 10-talet. Alla remakes är inte av ondo (se rutan på motstående sida). Snarare handlar det om att återberätta en historia på ett sätt som funkar för en ny publik. Varför inte? Inget är ändå riktigt nytt längre. Som hyllade regissören Jim Jarmusch sagt: ”Trovärdighet betyder allt, men originalitet existerar inte.”
* Nyinspelning