Startsida / Inlägg

Varför går vi över ån för coolt designvatten?

av Söndagsredaktionen

VirtanenHm, undrar hur vi, trots allt, kommit så långt i evolutionen? Vi är ju praktiskt taget idioter.

Visste du att vi i Sverige köper över 200 miljoner liter vatten på flaska varje år?

Här går det att påpeka att 1 000 barn i världen dör av brist på rent vatten varje dag, enligt Unicef, för att alla ska förstå hur bisarrt det är. Men meningen ”200 miljoner liter flaskvatten” räcker gott.

Och här kommer en siffra till:

Priset för detta flaskvatten är i runda slängar 8 000 000 000 kronor. En halvliter vatten kostar ofta rent av mer än 20 kronor. Jag har fan i min lilla låda betalat 30 spänn för 33 cl bubbelvatten. Vatten är alltid mycket dyrare än mjölk, en betydligt mer komplicerad livsmedelsprodukt.  För att inte tala om bensin.

Men okej, vi kan runda av lite nedåt. Trots allt är ju 1,5-litersflaskor på Coop, Ica eller Lidl billigare än 40 kronor litern. Låt säga: Sex miljarder kronor. Sex miljarder kronor betalar vi årligen för vatten som kostar en bråkdel att tillverka.

För bara 20 år sedan fanns knappt denna marknad i Sverige. Den fanns i länder med dåligt dricksvatten eller problem med torka. Flaskvattenmarknaden ökar ständigt, för tio år sedan drack vi ungefär 150 miljoner liter köpevatten om året. Nu bälgar vi i oss Loka eller Ramlösa, eller vitaminvatten som inte ens är nyttigt – det är fem, sex sockerbitar i vissa sorters vitaminvatten.

Att dricka för mycket vatten kan också vara livsfarligt.

– Att det skulle vara hälsosamt att dricka mycket vatten är fullständig nonsens från början till slut, sa till exempel professor Agnes Wold på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg redan 2003 och det budskapet har hon upprepat gång på gång på gång sedan dess, bland annat i ”Sommar” i P1 förra året.

Problemen som uppstår är att saltbalansen i kroppen blir fel när man kissar för mycket. Människokroppen kan inte göra sig av med hur mycket vatten som helst. Vattnet blir kvar i kroppen och går ut i cellerna.

– Vad du dör av är att det går in vatten i cellerna i hjärnan. Hjärnan svullnar och blodtillförseln stryps.

Men vi fortsätter att dricka dyrt designervatten utan att vi är törstiga. Det ligger många hundra marknadsföringsmiljoner bakom vårt sug efter att betala dyrt för en produkt som redan finns i närmaste vattenkran.

Vi vet att vi fallit för en trend. Vi vet att det är dyrt och miljödumt att köpa plastflaskvatten transporterat från någon ”hälsokälla” eller från Frankrike eller coolt vatten med ”vitaminer” i. Vi vet, egentligen, att kroppen talar om för oss när vi behöver vatten genom att göra oss törstiga.

Då, och bara då, behöver vi dricka vatten.

Vi vet allt det här. Vad är det för fel på oss? Varför är alltid vetenskapen chanslös mot reklamkampanjerna och de knäppa hälsosajterna på nätet? Varför vill vi bli lurade?

Jag är inte bättre än någon annan. Jag brukade släpa hem litervis med kolsyrat vatten innan jag insåg hur befängd jag var och skaffade en sodamaskin. Kolsyra är ju gott ibland. Men sedan gick den sönder. Nu dricker jag kranvatten och ibland unnar jag mig en flaska kolsyrat för 25 kronor och känner mig riktigt, riktigt dum medan jag njuter av hur det spritsar i munnen.

Veckans krönikör:
Namn: Fredrik Virtanen.
Ålder: 43.
Familj: Fru och tre barn.
Yrke: Journalist. Krönikör och tv-programledare på Aftonbladet, radioprogramledare för Karla­vagnen i P4.
Bor: Stockholm. 

3xtankar i mitt huvud:
1  Som osalig ande skulle jag spöka för …
… kungen och Silvia eftersom det vore roligt att se hur de har det, inte för att skrämma dem. Äter de filmjölk? Kollar de på ”Så mycket bättre”? Pussas de?

2  Det första jag gör när jag kommer in på ett hotellrum är att …
… testa sängen samtidigt som jag kollar att det finns CNN, Sky eller Fox på tv:n. Då känns det som utomlands även om hotellet ligger i Sverige.

3  Vill du få mig på fall säger du …
…hey hot papa!

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB